Vijenac 714 - 716

Film

Uz održavanje 68. Pulskog filmskog festivala i
24. Motovunskog filmskog festivala

Publika ponovno pod istarskim nebom

Piše Josip Grozdanić

Ovog se ljeta i Pula i Motovun vraćaju ambicioznijim programima i standardnom trajanju, sugerirajući tako da se barem nešto u onome što se kolokvijalno i odveć pretenciozno naziva domaćom filmskom industrijom vraća u znane gabarite

Nakon prošlogodišnjeg korona-izdanja dvaju udarnih domaćih ljetnih filmskih festivala, onih u Puli i Motovunu, ovog korona-ljeta zahvaljujući dijelom opet povoljnijoj epidemiološkoj situaciji, a dijelom i unatoč svemu sve većoj procijepljenosti stanovništva, obje filmske manifestacije kao da se polako vraćaju u normalu. Za razliku od prošle godine, kad je Pula premještena na kraj kolovoza i početak rujna, a Motovun se tijekom većeg dijela ljeta održao u putujućem izdanju po velikom broju gradova i mjesta, ove će se godine oba festivala održati u uobičajenim terminima i na uobičajenim lokacijama.


68. izdanje najvažnijeg domaćeg filmskog festivala doživjet će ozbiljne promjene / Izvor Pula FIlm Festival

Za razliku od lanjskih ponešto reduciranih programa i broja dana trajanja, ovog se ljeta i Pula i Motovun vraćaju ambicioznijim programima i standardnim duljinama trajanja, sugerirajući tako da se barem nešto u onome što se kolokvijalno i odveć pretenciozno naziva domaćom filmskom industrijom vraća u znane gabarite. Možda i više od toga, jer ako je suditi po najavama pulskoga festivala, na kojem će glavnim festivalskim žirijem predsjedati poljski oskarovac Pawel Pawlikowski, autor i kod nas prikazivanih drama Moje ljeto ljubavi, Ida i Hladni rat, među kojima je posljednja malim dijelom i snimana u Hrvatskoj, 68. izdanje najvažnijeg domaćeg filmskog festivala doživjet će ozbiljne promjene.

Drukčiji pulski festival

Kad je u ožujku ove godine imenovan novim umjetničkim ravnateljem Pulskoga filmskog festivala, producent, scenarist i redatelj Pavo Marinković takve je promjene i najavio. Ne samo što se hrvatski filmovi neće prikazivati na drugoj večernjoj projekciji u Areni, u koju se publika neće vabiti ni atraktivnim holivudskim blockbusterima, te što će se projekcije domaćih filmova dijelom održavati i u Istarskom narodnom kazalištu u terminu od 19 h, već će se ozbiljno poraditi i na afirmaciji tuzemne filmske industrije putem segmenta nazvana Industry, u sklopu kojeg će na festivalu sudjelovati predstavnici inozemne filmske industrije te agenti za prodaju i distribuciju filmova. Imao je Marinković još planova, primjerice o smanjenju broja Zlatnih arena na svega pet ili šest najvažnijih, no od toga barem zasad neće biti ništa, a pitanje je i kako bi reagirali pripadnici određenih filmskih branši koje bi bile izostavljene iz nagrađivanja.

Jedna od uvedenih novina odnosi se upravo na industrijski program nazvan Filmovi u nastanku, u kojem će redatelji, producenti ili suproducenti predstavljati hrvatske većinske ili manjinske produkcije koje su trenutno u fazi postprodukcije, a gledateljima će biti prikazani i petominutni isječci iz svih filmova. Ove će godine tako biti predstavljeno deset projekata, među kojima su hrvatske većinske produkcije Dejavu Nevija Marasovića, Garbura Josipa Žuvana, Nosila je rubac črleni Gorana Dukića, Šesti autobus Ede Galića i Tragovi Dubravke Turić.

Daroviti debitanti
i provjereni majstori

Ovogodišnji će festival otvoriti drama Murina, dugometražni prvijenac suscenaristice i redateljice Antonete Alamat Kusijanović, autorice koja je 2017. zabljesnula kratkometražnom romantičnom dramom U plavetnilo, koja je osim Srcem Sarajeva ovjenčana i nagradom za najbolji kratki film u programu Generacija 14plus na Berlinaleu. Snimana na Kornatima, Hvaru i Koločepu, Murina je svojevrsni nastavak upravo tog filma, a posrijedi je obiteljska psihološka drama koja se odigrava na jednom hrvatskom otoku tijekom četiri dana. Uz Graciju Filipović, koja je i kratkometražnom prethodniku tumačila ulogu Julije, u filmu čiji je suproducent glasoviti Martin Scorsese važne uloge tumače Leon Lučev i znani holivudski glumac Cliff Curtis (Fontana života Darrena Aronofskog, Umri muški 4).

Među premijernim je ostvarenjima koje će imati priliku pogledati festivalska publika obiteljska drama Plavi cvijet redatelja Zrinka Ogreste, ostvarenje temeljeno na hvaljenoj Drami o Mirjani i ovima oko nje Ivora Martinića, koji je i glavni scenarist filma. Glavnu ulogu Mirjane tumači Vanja Ćirić, primarno kazališna i TV-glumica, kojoj bi ovo trebala biti probojna filmska rola, a među članovima njezine filmske obitelji izdvaja se Anja Šovagović-Despot u ulozi Mirjanine majke Violete, kojoj je to možda i najuspjelija izvedba u dosadašnjoj karijeri na filmu.

A tu je i drama A bili smo vam dobri suscenarista i redatelja Branka Schmidta, priča o braniteljima koji u staroj zgradi Paromlina odluče izgraditi Muzej domovinske zahvalnosti, da bi se sve zakompliciralo zaustavljanjem radova, na što branitelji odluče zauzeti Paromlin. Protagonista tumači čest Schmidtov suradnik Rene Bitorajac, a u glumačkoj su podjeli i Milivoj Beader, Nikša Butijer, Slaven Knezović, Nela Kocis, Goran Navojec i Rakan Rushaidat.

U Međunarodnom programu 68. Pule bit će prikazano deset europskih filmova, među kojima je najzvučnija humorna drama Baksuzno bubanje ili bezumni pornić uglednog rumunjskog autora Radua Judea (Najsretnija djevojka na svijetu, Svi u našoj obitelji, Bravo!), pobjednički naslov ovogodišnjeg Berlinalea. Storiju o nastavnici kojoj ugled i karijera budu ugroženi kad na internet dospiju njezini intimni snimci zbog eksplicitnih scena namijenjenih odraslima nije uputno preporučiti mlađim gledateljima. Zasigurno će vrlo posjećena biti projekcija srbijanske krimi-drame Južni vjetar 2: Ubrzanje, izrazitim žanrovskim predznakom obilježen nastavak precijenjenog i na žanrovske klišeje naglašeno naslonjena hita iz 2018, ponovo u režiji Miloša Avramovića.

Aduti festivala na brdu filmova

Ovogodišnji Motovunski filmski festival, pak, održat će se od 27. do 31. srpnja, a unatoč izazovnom vremenu u kojem živimo organizatori predvođeni direktorom festivala Igorom Mirkovićem priredili su bogat i atraktivan program. Primjereno županiji u kojoj se manifestacija održava, kao i Danu tartufara koji će se održati u njezinu sklopu, festival otvara dokumentarac Lovci na tartufe autora Michaela Dwecka i Gregoryja Kershawa, nagrađivana i na festivalu Sundance prikazana duhovita, emotivna te humanizmom i empatijom natopljena priča o slikovitim osobenjacima iz Pijemonta, lovcima na skupocjene gljive.

Osim oskarovca Otac Floriana Zellera, u kojoj briljira pozlaćenim Akademijinim ćelavcem ovjenčan Anthony Hopkins, publika na brdu filmova moći će gledati i tri talijanska filma nagrađena na venecijanskoj Mostri, dramu Assandira Salvatorea Mereua, humornu dramu Predatori Pietra Castellitta, nagrađenu u programu Horizonti, te Volpi Cupom ovjenčanu dramu Očenaš Claudija Nocea. Tu je i suptilna romantična drama Kolo sreće i fantazije Japanca Ryûsukea Hamaguchija, ove godine ovjenčana Srebrnim medvjedom, kao i naslovi Ljudski faktor Ronnyja Trockera, prikazan također na Berlinaleu i Sundanceu, Mitra Nizozemca iranskog podrijetla Kaweha Modirija i Što dalje odavde Poljaka Piotra Domalewskog, koji naginju žanru trilera uz intrigantne političke kontekste i izvedbene pristupe.

Naposljetku, ali svakako ne i najmanje važno, ovogodišnji dobitnik motovunske nagrade 50 godina veliki je Alfi Kabiljo, u određenoj mjeri arsenovski „primijenjeni umjetnik“, koji je u iznimno bogatu opusu koji se još uvijek povećava skladao i izuzetne glazbene partiture za više od 40 filmova i stotinjak televizijskih serija, a za glazbu u Seljačkoj buni 1573. i Banović Strahinja Vatroslava Mimice, kao i u Neka ostane među nama Rajka Grlića, nagrađen je Zlatnim arenama. Posjetitelji Motovuna tako će moći uživati i u svevremenskoj filmskoj glazbi Alfija Kabilja.

Vijenac 714 - 716

714 - 716 - 15. srpnja 2021. | Arhiva

Klikni za povratak